Van Traditioneel China naar Disneyland - Reisverslag uit Dali, China van Martijn Smit - WaarBenJij.nu Van Traditioneel China naar Disneyland - Reisverslag uit Dali, China van Martijn Smit - WaarBenJij.nu

Van Traditioneel China naar Disneyland

Blijf op de hoogte en volg Martijn

28 Juli 2012 | China, Dali

Dag allemaal,

Bedankt voor jullie berichtjes. Leuk om te horen dat mijn verslagen gelezen worden. De reis die ik begeleid is al weer vergevorderd. We schieten al mooi op naar het leukste deel van de reis namelijk Yangshou. Echter ook deze plaats zal waarschijnlijk nog wel een deukje oplopen na mijn eerdere ervaringen hier in China.

Waarom een deukje zou je je kunnen afvragen. Wanneer je je dat afvraagtt, dan is hier een antwoord. Anders sla de volgende twee alineas over. China is veranderd en dat is logisch. China is veranderd en dat is natuurlijk goed voor een groot deel van de bevolking. China is veranderd in een land dat graag wil consumeren. Dit is al weer een heel verschil met de afgelopen reizen in China die ik heb begeleid. De ervaringen waren van een China dat zichzelf was en probeerde zichzelf te blijven. Het China van nu is zeker zelfverzeked, maar ook op zoek naar een nieuw gezicht. Wat uiteraard goed is, maar word je zelfverzekerd van een KFC op iedere hoek?
China's toerisme heeft zich ontzettend snel ontwikkeld. Met de toenemende welvaart worden er ook vele reizen georganiseerd door het land. Het meest extreme is wel het plaatsje Lijiang. Een schattig slaperig plaatsje, met een charmante bevolking die ontdekt is door het westers toerisme eind jaren 90 begin 2000. Vele westerse cafeetjes waren er in de stad te vinden en de Chineze toerist bleef nog thuis. Eigenlijk is dit wat wij, verwende westere toeristen wilden. Traditioneel China helemaal voor ons. Tijdens mijn laatste reis China in 2006 was er al het nodige veranderd. Ondekt door het Chineze toerisme werden er meer restaurants en cafes geopend. Nu meer gericht op de Chineze toerist. Deze begon hier te komen, net zoals wij naar Terschelling gaan. Om te genieten van gezelligheid en vooral veel drinken. Ja mam, dat deden wij op Terschelling! in 2006 werd er van het ene restaurant naar het andere restaurant gezongen. Zoiets als "Het is stil aan de overkant..." Hierop reageerde de andere groep natuurlijk. Een voetbalstadionsfeer ontstond er. Dit was voor ons 'verwende' westerse toeristen nog wel te handlen. Maar inmiddels is het schattige slaperige stadje wakker geworden. Het is Chersonissos op 2400 meter. De westerse cafeetjes hebben plaats gemaakt voor discotheken, met grote flatscreens (waarop vals zingende chinezen) uit hun dak gaan. Dit stadje heeft in mijn optiek een deukje opgelopen. Dit is geen hoogtepunt van de reis meer. En dat is jammer.

Nu ben ik in Dali en daar hebben ze het beter kunnen controleren.

Maar goed...wie ben ik om me hier zo aan te ergeren. Een reisbegeleidertje uit een nietszeggend land in Europa. De Chineze verandering is ook fascinerend. De toenemende welvaart is duidelijk zichtbaar in de auto's die hier rond rijden en de wijken die hier uit de grond worden gestampt. En dit allemaal in een communistisch land. Nu heeft Deng Xiao Peng gezegd dat 'Rijkdom glorieus is'. Dat hebben vele Chinezen zeker gehoord.

Dit na lezend klinkt het misschien allemaal wat negatief en verwacht ik ook nog een 'Chineze toeristisch' deuk in Yangshou, toch geniet ik hier wel. Heb ik iedere dag lol om de misverstanden tussen ons westerlingen en de Chinezen die nog niet allemaal Engels spreken. Ik geniet van het feit dat ik hier mag zijn en kan reizen met zo'n leuke club mensen.

Hier dan een leuke anektdote: We zitten in Lijiang op een terrasje (ja, hard werken hier). Een van mijn gasten besteld een thee, Earl Grey. De overige gasten bestellen koffie of andere thee. Bij het opdienen blijkt dat de Earl Grey met melk wordt geserveerd. De dame had liever thee zonder melk en probeert dit duidelijk te maken. Ze wijst naar het glas en zegt 'no milk!' De serveerster kijkt verbaast terug. 'No milk in the tea' probeert de vrouw nog eens. Om het nog duidelijker te maken wijst ze op de andere kopjes thee, waar geen melk in zit. Plots schittert er iets in de ogen van de serveerster en ze zegt 'ah, no milk!' De serveerster loopt daarop naar de keuken en 3 minuten later is ze weer terug. Helaas niet met een nieuwe kop thee, maar met melk voor alle andere kopjes thee.

Zo gebeuren er nog veel meer leuke dingen hier in China. De verhalen zal ik proberen in mijn volgende verhaal weer te omschrijven.

Voor nu, ik hoop dat het met jullie allemaal super goed gaat. Dat jullie genieten van het mooie weer.

Veel liefs
Martijn

  • 30 Juli 2012 - 15:27

    Je Pap En Mama:

    hoi Martijn ,weer een leuk verslag uit de andere kant van de wereld!Fijn dat je geniet,hier is alles prima,afgelopen zaterdag hebben we een feestje in Zaandam gehad,Nicola werd 65 en Ruud 70jaar,wat een leefdtijd...het weer is heer nog steeds goed ondanks de enkele buien en de berichten vallen ook nog wel mee..Wij hebben de laatste week van augustus vakantie ,we hebben nog niets besproken maa rwe gaan fietsen!wanneer kom jij precies weer thuis??Morgen ga ik naar Ans en Femmie toe die zijn morgen jarig..lieve Martijn nieuws is er niet heel veel liefs uit OLdemarkt van je papa en mamaxxxxx

  • 31 Juli 2012 - 21:45

    30 Juli Muriël:

    Martijn je schrijft inspirerend over de veranderingen die jij nu ervaart. Wij volgen de Chinesen op de Olympische Spelen en dan blijft het toch het beeld van geen emoties en discipline! Maar van de karaoke en disco's wisten we natuurlijk al, dan gaat men volledig uit z'n dak. Fijn dat je ook blijkbaar zo'n leuke groep mag begeleiden, geniet ervan en ik blijf je volgen voor zover mogelijk.
    't Vriendje van Berber is helaas uitgeschakeld van verdere deelname aan de Olymp.Spelen, onderarm gebroken . Dat is een triest en snel einde van een droom! Muur

  • 01 Augustus 2012 - 22:55

    1 Augustus 11.00 In De Avond:

    Lieve Martijn.
    Even een reaktie van je vader.
    Een prachtig verhaal.
    Ook ik heb zelf hier die verandering in ons dorp meegemaakt.
    Vroeger een slagerij voor je dorps en geloofsgenoten ca 30 jaar geleden kwam ook hier langzaam het toerisme opgang,met als eerste camping eikenhof en later de krols bergen,en later een camping waar nu het villapark is.Langzaam moesten we wennen aan fries sprekende mensen in onze slagerij.
    De barbecue deed zijn intrede en gourmettenen fonduen kwam in zwang.
    Veel minder huisslachtingen en meer luxe produkten.
    Dat proces voltrekt zich nu ook in China,maar waarschijnlijk veel sneller dan bij ons.
    Ik hoorde van Ines het verhaal over Rob,wat afschuwelijk,gelukkig ging het nu redelijk goed met hem.
    Ook hier is een jonge jongen die dat heeft gehad,maar daar gaat het nu goed mee.
    Ik kan me goed voorstellen dat je geschrokken bent.
    Ik hoop dat het meevalt,wacht maar even af.
    Mocht het verslechteren dan kun je snel genoeg thuis zijn.
    Ik wens je nog een gezellig verblijf in China en bedankt oor je leuke mail.
    Liefs Papa

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Martijn

Hallo Allemaal, Op 19 juli staat het weer te gebeuren. Voor de derde keer ga ik als reisbegeleider voor Djoser naar het mysterieuze China. Deze keer ga ik met een groep die ik ook mee mag nemen naar Tibet! Yes! De afronding van school is bezig en ik kan me goed voorbereiden op deze mooie reis!

Actief sinds 05 Juni 2006
Verslag gelezen: 231
Totaal aantal bezoekers 70330

Voorgaande reizen:

13 September 2012 - 05 Oktober 2012

Vietnam geschiedenisles en andere zaken

19 Juli 2006 - 21 Augustus 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: