Chinezen...wat een volk - Reisverslag uit Peking, China van Martijn Smit - WaarBenJij.nu Chinezen...wat een volk - Reisverslag uit Peking, China van Martijn Smit - WaarBenJij.nu

Chinezen...wat een volk

Door: Martijn

Blijf op de hoogte en volg Martijn

25 Juli 2006 | China, Peking

Ni hao allemaal,

Bedankt voor alle leuke reacties! Ik ben erg benieuwd naar jullie ideeen Rob en Ina! Leuk Willemijn, Maleisie...ik heb nog wel wat tips voor je...
Alles goed in Oldemarkt, pa en ma?

Ik heb me voorgenomen om deze site iets anders in te delen dan alleen maar reisverhalen over wat we gedaan en gezien hebben. Iedere keer zal ik een stukje schrijven over een bepaald onderwerp. Ik zal beginnen met de Chinezen...want wat een volk is dat!

Vooropgesteld is er in 4 jaar veel veranderd, vooral Beijing is een metamorphose (schrijf je dat zo?) aan het ondergaan. Een ding is niet veranderd, dat zijn de Chinezen.

Chinezen in het verkeer is een bijzonder iets. Al rijdend in de auto gaan ze voor niets aan de kant. Een voetganger is niet veilig wanneeer er een Chinees in de auto aankomt rijden. Ze zullen altijd proberen door te rijden, want stil staan blijkt doodzonde nummer een. Wanneer je een groen licht hebt als voetgangers rijden auto's zo ver door tot dat jij de keuze hebt gemaakt...doorlopen of stilstaan...voor de Chinees is het altijd 'doorrijden'.
Dan de Chinees op de fiets. Deze lijkt op een authist op weg naar zijn wekelijkse klas. De blik is gericht op een punt ongeveer 2 meter voor de fiets en wijkt daar niet van af. Geen contact met de overige fietsers en al helemaal geen automobilisten! Wij als Hollanders zijn gewend om te kijken en uit een blik of gebaar te halen wat de ander gaat doen. Niet hier...het recht van de sterkste gaat op!

Chinezen en vreemde gebeurtenissen. Eergister stond ik op een kruispunt op mensen te wachten toen er een auto in de fik vloog. Best heftig. De chauffeur stapte zo cool als hij kon naar het trottoir en zag zijn auto uitbranden. De overige automobilisten reden gewoon door. Licht geergerd werd er gereageerd op de komst van de brandweer. Deze kon niet op een normale manier bij de auto komen. Dit lieten de Chinezen niet toe. Uiteindelijk parkeerde de brandweer de auto op de rijbaan ernaast en kon aan het werk. Vreemd.
Emotieloos worden de Chinezen wel eens omschreven. Dit is niet altijd het geval. Bij een ongeluk wordt er geschreeuwd en degene die het hardst schreeuwt komt er het beste vanaf.
Toch hebben we vandaag kunnen zien bij een begrafenis (we konden ondanks dat gewoon de moskee in en naderden het lijk tot op 2 meter. We hadden pas na 10 minuten door dat het een begrafenis was). In de stoet die vervolgens de overledendene naar de laaste rustplaats ging brengen werd hardverscheurend gehuild. Zowel mannen als vrouwen lieten tranen.

In restaurants zijn Chinezen als ze in de bediening zitten erg behulpzaam en spreken je in net Chinees aan. Met handen en voeten komen we er vaak wel uit.
Wanneer Chinezen zelf gaan eten maken ze er zo'n troep van dat ze zelf direct na het eten vertrekken.
Ook een Chineze vrouw doet mee in deze vreetcultuur. Ik denk dat een Chineze vrouw meenemen voor een gezellig avondje uit geen pretje zal zijn. Ze slurpt de noedels op, ze gooit botjes gewoon op de grond en de rijst wordt naar binnengelepeld. Wanneer je dan lekker wil natafelen met een wijntje heeft ze al twee flessen bier op en loopt ze het restaurant als weer uit...
Ik moet een andere techniet hanteren...ha ha...

Genoeg weer voor nu. Ik ben nu in Xian en ga morgen een kijkje nemen bij de terracottasoldaten van keizer Qin Shuang Di. En de dag daarna............
TIBET!!!

Voor nu...blijf me leuke berichtjes sturen. En Alex ik kan smsjes versturen (maar is idd wel duur)...
Ik heb nog een paar foto's bijgevoegd!

Zajian...

Martijn

  • 25 Juli 2006 - 15:09

    Titus:

    He Tinie! Je vermaakt je weer prima lees ik wel. En je bent er nog maar net dus dat kan weer leuk worden! Hier alles goed, wel erg warm maar daar wen ik al weer aardig aan, mag van mij altijd wel dit prachtige zomerweer zijn! heb het alleen wel erg druk op het werk net voor de bouwvak, net als alijd!!
    veel plezier nog!! gr. T&C

  • 26 Juli 2006 - 15:10

    Marc:

    Hey Meastro!

    Stel je voor dat elke chinees een eigen auto heeft. En ze gaan voor niets aan de kant!
    Hey hoezo Alex 22 AUG een biertje ik dacht dat we gingen ook BBQ-en. Leuk dat je inderdaaad Barbara nog hebt gezien! Hoe is je groep? , dus Tibet komt eraan, yak-boter, yak-melk, yak-kaas, yakyakyak. Kijk even of je tijd hebt om bij Dunya's langs te gaan in Lhasa, zou leuk zijn als Rene er is.
    Ik vermaak me ondertussen wel in de UK. same-old, same-old.

    greetz!
    Marc


  • 26 Juli 2006 - 19:03

    Mark:

    Tokus! Het is weer een heel verhaal geworden zie ik wel weer, kan niet wachten op de 69 rollen foto's! Maar goed om te horen dat je het weer naar je zin hebt en genoeg meemaakt. Mocht je nog andere zaken laten weten, mijn email is kapot en mijn telefoon werkt niet meer..;-)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Martijn

Hallo Allemaal, Op 19 juli staat het weer te gebeuren. Voor de derde keer ga ik als reisbegeleider voor Djoser naar het mysterieuze China. Deze keer ga ik met een groep die ik ook mee mag nemen naar Tibet! Yes! De afronding van school is bezig en ik kan me goed voorbereiden op deze mooie reis!

Actief sinds 05 Juni 2006
Verslag gelezen: 251
Totaal aantal bezoekers 70345

Voorgaande reizen:

13 September 2012 - 05 Oktober 2012

Vietnam geschiedenisles en andere zaken

19 Juli 2006 - 21 Augustus 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: