Heerlijk terugkomen! - Reisverslag uit Masqat, Oman van Martijn Smit - WaarBenJij.nu Heerlijk terugkomen! - Reisverslag uit Masqat, Oman van Martijn Smit - WaarBenJij.nu

Heerlijk terugkomen!

Door: Martijn

Blijf op de hoogte en volg Martijn

05 Mei 2008 | Oman, Masqat

Dag allemaal,

Bedankt voor de berichtjes...eh...nou ja...sms'jes dan!
Titus en Christina gefeliciteerd!!! Yahoo...Viggo welkom op de wereld!
Inmiddels ben ik aangekomen in Muscat de hoofdstad van dit schitterende land, met enorme hoge tempraturen. Momenteel is het overdag 44 graden en daarmee redelijk warm. Op de vraag van een van de mensen bij de entree van een museum: "How was it outside?", zei ik, adrem als ik ben: "Very hot"...daarop lachte zij naar mij en vertelde: "this is nothing, niks month is hot!". Met deze constatering kon ik het stukje in mijn reisgids over, de heetste hoofdstad van der wereld goed begrijpen. Het is hier in de zomer over de 50 graden gedurende de dag. Zelfs vanavond toen wij heerlijk buiten zaten te eten was het rond 21:00 nog 40 graden. Gelukkig is de warmte erg droog en merk je nauwelijks dat het zo warm is en je langzaam uitdroogt! Gevolg, vermoeide gezichten en slapende mensen in de bus. Neemt niet weg dat het een prachtig land is. Een geweldig vriendelijke bevolking. Lang was voor mij Sri Lanka het voorbeeld van vriendelijkheid zonder direct commercieel gewin erachter te zoeken. Dit land heeft het ook. Mannen die je helpen zonder daar ook maar iets voor terug te vragen. Mensen die geduldig en bereid zijn je bij te staan. Uiteraard heeft dit ook met welvaart te maken. Er zijn hier geen arme mensen, sterker nog in de soukh vanavond hebben we twee bedelaars gezien, die beide niet helemaal goed leken te zijn.

Er is hier nog iets vreemds aan de hand en dat is dat de Omani (en daarmee bedoel ik de Arabieren) werken niet. Eigenlijk is dit wel heel zwart wit, maar het 'vieze' werk wordt gedaan door mensen vanuit de rest van Azie. Pakistani, Indiers, Filipijnen, Bangladesh etc. ze komen uit alle windstreken om hier te werken. En wanneer er een Arabier werkt is het vaak een Egyptenaar, Marokkaan of een andere arabier. De bevolking hier werkt niet, maar haalt het geld wel binnen. Dit kan op termijn grote problemen geven. Mocht het land ooit in economisch zwaar weer komen, dan zullen de Aziaten vertrekken. Daarop zal de hele groep aan werkers en middenstanders weg vallen. Wat zal dat betekenen? Welke gevolgen heeft dat. Gelukkig heeft de Sultan (Qaboos) dit voorzien en is begonnen met de Omaniseringspolitiek. Het doel is om de 'locale bevolking' aan het werk te krijgen. Er zijn speciale studies en er wordt geprobeerd de Omani ook vieze handen te laten krijgen. Maar wat zou jij doen. Ik heb dan ook niet het idee dat het al werkt. Overal zie je een pluimage aan mensen, maar de enige die echt consumeren zijn de Omani.

Nou ja, zo maar wat overwegingen voordat ik weer ga slapen. Nog 1 dag Oman en dan vertrekken we richting Dubai. Hier hebben we nog anderhalve dag en dan zit het erop. Heerlijk terug naar mijn liefje, maar ik hoop ook heerlijk terug te komen naar hier!

veel liefs en tot snel!

Martijn

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Martijn

Hallo Allemaal, Op 19 juli staat het weer te gebeuren. Voor de derde keer ga ik als reisbegeleider voor Djoser naar het mysterieuze China. Deze keer ga ik met een groep die ik ook mee mag nemen naar Tibet! Yes! De afronding van school is bezig en ik kan me goed voorbereiden op deze mooie reis!

Actief sinds 05 Juni 2006
Verslag gelezen: 188
Totaal aantal bezoekers 70348

Voorgaande reizen:

13 September 2012 - 05 Oktober 2012

Vietnam geschiedenisles en andere zaken

19 Juli 2006 - 21 Augustus 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: