Op de foto met de Kerstman, echt.............duur! - Reisverslag uit Rovaniemi, Finland van Martijn Smit - WaarBenJij.nu Op de foto met de Kerstman, echt.............duur! - Reisverslag uit Rovaniemi, Finland van Martijn Smit - WaarBenJij.nu

Op de foto met de Kerstman, echt.............duur!

Door: Martijn

Blijf op de hoogte en volg Martijn

21 Februari 2010 | Finland, Rovaniemi

Dag allemaal,

Na vele verhalen uit warme oorden ga ik nu een schrijven over de koude kant van de aarde. De tempraturen die niet zouden misstaan in mijn eerder bezochte plaatsen hebben nu een minnetje ervoor, ik ben namelijk in Lapland. Om precies te zijn ben ik in de hoofdstad van Fins Lapland, Rovaniemi. Een metropool voor artische begrippen met maar liefst 60.000 inwoners. Plat gegooid door de Duitses in 1944 en op een ruime, maar door weinig samenhangende manier weer opgebouwd door de Finnen. Waarom dan toch naar deze plaats? Voor het geweldig mooie museum Articum? Voor de schitterende ligging aan de rivier? Is het om de laatste inkopen te doen? ...misschien allemaal waar...maar de reden waarom vele mensen de reis naar het noorden maken is vanwege de KERSTMAN! De residentie van de Joulupukki is Rovaniemi, hier ligt Santa Village! Een dorpje dat bestaat uit winkels, merchandising, vekleedpartijen, een sneeuwbaan en de highlight van het dorp de kerstman zelf.

Joulupukki (de kerstgeit) is hier het hele jaar door te bezoeken. Hij heet zo in het Fins omdat men vroeger de geit vereerde! Op een bepaald moment besloot de 'heilige' kerstman (een verzinsel van Coca Cola als gelijke aan de Nederlandse Sinterklaas), volgens de legende, om geitenhoorns te dragen! Dit verklaart de naam en na verloop van tijd koos hij alsnog voor de warmere en modebewustere rode muts.

In het dorp Santa Village is de kerstman iedere dag van het jaar te bezoeken en ook ik heb een ontmoeting met de goede dikzak gehad. In een apart kamertje zin de goedheilig(kerst)man je op te wachten om zijn zakken eens flink te vullen. In lange rijen staan men te wachten voor een kleine drie minuten op een stoel naast de man met een prachtige lange baard en een 'wijs' brilletje op zijn neus. Terwijl je je enigszins geneert voorstelt aan de roodgemuste man worden alle stappen die je er zet opgenomen. Met het schaamrood op je kaken voel je je weer als een klein kind dit Sinterklaas een handje moet geven. Het kleffe handje en je piepstem die vertelt dat je uit 'Holland' komt, worden beeld voor beeld aan de computer toevertrouwd. Nadat we mooi in positie naast de grote, meerdere talen sprekende man staan, flitst er een fototoestel. We zijn klaar met ons bezoek, want een foto van slechts 30 euro staat ons te wachten. Geld waarmee de Santa Claus weer vele kindjes blij kan maken! Of dit laatste het geval zal zijn...het zullen eerder de grotere 'kinderen' zijn, die met het briljante idee zijn gekomen om een Santa Village te bouwen, die gieren van de pret wanneer er weer een USB-stick van 49 euro is verkocht met daarop je 'hele' bezoek aan de kerstman. Je kunt je 'vroegere sinterklaas verlegenheid' nu kopen voor een kleine vijftig euro! Briljant! En ondanks dit ietwat beteuterde stukje heb ik ervan genoten! Mama, ik moet mijn verlanglijstje weer inleveren! Deze keer niet bij de Sinterklaas, maar mijn nieuwe held is de Kerstman! Zijn boodschap luidt: 'Goed zijn voor elkaar en lief zijn voor elkaar!'
Koop nu en dan eens een kadootje, want de Kerstman moet weer een nieuwe vleugel bij zijn kantoor. De volgende keer wanneer je hier bent kun je voor 100 euro een baardhaar van de ECHTE kerstman kopen! Als je goed ruikt, ruik je de Cola van Coca, als je goed luistert hoor je het gegiechel van de bedenkers van Santa Village en wanneer je kijkt zie je een glimlach op het gezicht van degene die het heeft gekocht!

Naast al deze belevingen hebben we al rendieren gezien en stappen we morgen in een slee! Als een stel kleine kerstmannetjes en vrouwtjes gaan we door de sneeuw scheuren en zullen we op de proef worden gesteld qua kou. Het zal morgen rond de 23 graden onder nul zijn! Op de slee kunnen we ons moeilijk verwarmen en zitten we een paar uur achter elkaar stil! Phoe...ik ben blij dat ik een dubbel paar handschoenen heb en een dikke muts! Mijn lange onderbroek gaat onder mijn gewone broek en de skibroek van Martin! Yahoo, ik ben er klaar voor!

De groep is klein (9 personen), maar gezellig. Een groot gezin van 6 en een kleine van 3. Ze hebben elkaar al ontmoet tijdens een reis door IJsland een aantal jaren geleden, dus aan kennismaking hoef ik niet mee te werken!

Nu ga ik maar eens richting mijn bedje en ga ik dromen van mijn verlanglijstje...hier staat zeker op een nieuw idee, bijvoorbeeld Sinterklaasdorp in Madrid! Voor 25 euro mag je met hem op de foto, koopje toch?

Een hele koude groet vanuit Wit Lapland!

Veel succes deze week! Ik hoop dat jullie net zo'n leuke week als mij gaan hebben!

Liefs
Martijn

  • 22 Februari 2010 - 10:51

    Inés:

    In Madrid wil ik ook wel wonen Eskimootje!
    Veel plezier op de koude slee... hihi.
    Kus

  • 23 Februari 2010 - 12:34

    Annelies:

    Dat is weer eens wat anders! WAT KOUD!!....Vast erg apart zo'n ontmoeting met Santa! Misschien is het een gat in de markt wat betreft je Sinterklaasdorp...wie niet waagt wie niet wint. Ik doe mee! En Vince wil die "die man met al die haartjes op zijn gezicht" ook wel ontmoeten denk ik. Geniet ervan en keep it warm brrrrrrrrrrrrrrrr....Dikke kus

  • 24 Februari 2010 - 09:24

    Je Pap En Mama:

    hallo lieverd,
    wat ontzettend bijzonder en wat ontzettend koud brr..Zo met de arreslee lijkt me erg leuk en al die rendieren voorbij zien rennen ,geweldig..De sneeuw is hier vertrokken als je vrijdag thuis komt is het voorjaar..heel veel liefs van ons!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Martijn

Hallo Allemaal, Op 19 juli staat het weer te gebeuren. Voor de derde keer ga ik als reisbegeleider voor Djoser naar het mysterieuze China. Deze keer ga ik met een groep die ik ook mee mag nemen naar Tibet! Yes! De afronding van school is bezig en ik kan me goed voorbereiden op deze mooie reis!

Actief sinds 05 Juni 2006
Verslag gelezen: 325
Totaal aantal bezoekers 70398

Voorgaande reizen:

13 September 2012 - 05 Oktober 2012

Vietnam geschiedenisles en andere zaken

19 Juli 2006 - 21 Augustus 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: