Luxor is gelikt...bah... - Reisverslag uit Luxor, Egypte van Martijn Smit - WaarBenJij.nu Luxor is gelikt...bah... - Reisverslag uit Luxor, Egypte van Martijn Smit - WaarBenJij.nu

Luxor is gelikt...bah...

Door: Martijn

Blijf op de hoogte en volg Martijn

22 Februari 2007 | Egypte, Luxor

Saba el gher,

We zijn inmiddels al weer 4 dagen in Luxor, het was gezellig en leuk, maar het is weer tijd om terug te gaan naar Cairo. Morgenochtend om 9:30 stappen we in de trein naar Cairo. Na een rit van (hopelijk) 10 uur arriveren we in de miljoenenstad.

Luxor is veranderd, net als de Egyptenaren hier. Het is gelikter geworden en de Egyptenaren volhardender. Deze constatering wordt gevoed door het feit dat onderhandelingen moeizamer gaan. Een fooi is geen fooi meer, maar een van te voren gemaakte afspraak. Eigenlijk verkapt loon (of misschien wel volledig loon!) De chauffeur die ik had op de westbank (van de Nijl) bleef een ochtend bij ons en ik gaf hem een fooi. Ik glimlachte, maar hij trok een gezicht alsof ik hem recht in zijn gezicht had gepist. Dit vond ik vreemd. Via de gids kreeg ik te horen dat de fooi te weinig was. Hierop gooide ik hem nog eens 20 pond toe met het verwijt dat dit fooi is en dat je dat van te voren niet kunt vastleggen....Heb ik me even vergist. Terug in het hotel dook ik mijn documentatie in en er was inderdaad een afspraak gemaakt over het geven van fooien. Slik...oeps...ik kon met gelukkig troosten met het feit dat ik hem de dag ervoor al een dubbele fooi had gegeven, dus de compensatie was al gemaakt.
Hier staat weer tegenover dat ik de gids een fooi gaf, die hij weer hoger vond dan hij verwacht had!

EGYPTENAREN MAKE UP YOUR MIND!!!

Dit was niet geheel uit de lucht komen vallen, want mijn gids Hany, was ook een Haantje! Als een ouderwetse schoolmeester joeg hij de volwassenen door de tempels. Met opmerkingen als: "Concentrate", "please stick to the guide" en "take the childeren away, because I can't explain like this!" maakte hij zich niet populair. Daarnaast maakte hij (in tegenstelling tot vele Egyptenaren) weinig grapjes en dat is jammer. Een echte Egyptenaar moet grapjes maken, meestal zijn het hele makkelijke, over vrouwen, schoonmoeders of Nubiers (Zuid-Egyptenaren), maar ze moeten grapjes maken. Helaas...deze had Hany niet in het repetoire! De dag erna viel hij ook nog en plain publique een van onze medereizigers aan (verbaal dan)...deze keer niet zo'n goede fooi dacht hij! Tsja...
Tijdens zijn uitleg ben ik als Ramses XVI en Thutmosis IV met de kids op pad geweest. Hierdoor heb ik er weinig van mee gekregen. -Ik liep verkleed als Egyptenaar en daarna als Farao met de kids mee...succes verzekerd, iedereen blij...eh...behalve Hany dan...Nadien vertelde de mensen het mij en kon ik de confrontatie aan! Dit heb ik met verve gedaan en Hany verweerde zich kranig (Ik heb met alle groten der aarde gewerkt, ministers, filmsterren en reisbegeleiders van Djoser (een kleine glimlach kon ik natuurlijk niet onderdrukken, wij in dit rijtje...ha ha...) en uiteindelijk kwamen we er uit. Hany en ik spraken af dat we de volgende keer wat meer zouden communiceren onderling. Daarnaast hebben we respect voor elkaars baan ('You have to keep the childeren quiet and I explain')! We hebben elkaar de hand geschud en ik heb de fooi gegeven. Als extraatje voor ons fijne gesprek vond hij de fooi genoeg en meer dan verwacht! "Zo" dacht ik "die heb ik even op zijn nummer gezet!"...

Vandaag van een kameel afgevallen, mijn telefoon naar de knoppen! Hij doet het wel, maar het beeldscherm is maar half zichtbaar! Misschien later daar meer over!

Morgen terug naar Cairo en de dag erop naar de piramides! Weer een hoogtepunt voor de groep! Die nacht erna vertrekken ze en dan heb ik nog een dag! Ik ga waarschijnlijk samen met een collega naar de Fayoum oase. Daar heb je nog een paar piramides staan!

Bedankt voor jullie reacties en hopelijk spreken we elkaar weer snel!

Liefs en groetjes voor Peter ;-)
Martijn

  • 22 Februari 2007 - 17:44

    Mark:

    Is hier ook een samenvatting van te krijgen?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Martijn

Hallo Allemaal, Op 19 juli staat het weer te gebeuren. Voor de derde keer ga ik als reisbegeleider voor Djoser naar het mysterieuze China. Deze keer ga ik met een groep die ik ook mee mag nemen naar Tibet! Yes! De afronding van school is bezig en ik kan me goed voorbereiden op deze mooie reis!

Actief sinds 05 Juni 2006
Verslag gelezen: 350
Totaal aantal bezoekers 70391

Voorgaande reizen:

13 September 2012 - 05 Oktober 2012

Vietnam geschiedenisles en andere zaken

19 Juli 2006 - 21 Augustus 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: