Bigger, Better and Fatter - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Martijn Smit - WaarBenJij.nu Bigger, Better and Fatter - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Martijn Smit - WaarBenJij.nu

Bigger, Better and Fatter

Door: Martijn

Blijf op de hoogte en volg Martijn

03 Augustus 2011 | Verenigde Staten, Washington, D. C.

Dag allemaal,

Het einde van mijn reis door naar het westen van Amerika zit er bijna op! Een verassend mooie en overweldigende reis is het geworden!
Nu terug in San Fransisco kijk ik nog ever terug op wat ik allemaal heb ervaren!
De titel slaat niet op mij, maar meer de beleving van Amerika. Bevooroordeeld als ik was over de Amerikanen toen ik begon is er nu wat meer nuance ontstaan.
Bigger - de Amerikanen mogen graag vertellen dat alles bigger is in The States, dat is voor een deel ook zo. Niet alleen de glazen cola en de porties eten! Nee, de nationale parken hier zijn indrukwekkend! Groots in oppervlakte en groots in opzet. Dwalend door Yosemite heb ik me vergaapt aan de fantatisch mooie steile rotsen. De mooie serene kleurcombinatie van het groen en grijs, de sequoia bomen en de fauna maken dit onvergetelijk. Nu was dit pas het begin van de reis. Wie in Bryce Canyon kijkt naar de uitgesleten tufsteen torens voelt zich misschien net zoals mij. Als een bezoeker van een theater voor aliens. Ze hadden zich verzameld in het amphitheater van Bryce.
De wandelingen door Arches np. zijn als een filmdecor. Niet geheel verbazingwekkend dat vele grote films hier zijn opgenomen. De prestaties van de pioneers van dit gebied mogen niet onderschat worden. Deze zijn veelal ook verfilmd.
Wie bijna 200 jaar geleden besloot naar het westen te reizen had een geweldige uitdaging voor de boeg. De valleien, heuvels, rivieren en zinderend hete plekken die wij met onze geairconditioneerde bus vloeiend doorkruisen was een hel voor deze pioneers. Zoek maar eens eten in Death Valley of ga met je paarden en huifkarren maar eens over de Sierra Nevada. Wederom grootse prestaties!
De Grand Canyon is Grand! Langs de rand van deze kloof vergaap je je aan de grootte en aan de massa mensen die het trekt. Iedere Amerikaan moet, als een Moslim naar Mekka, eens in zijn leven naar de Grand Canyon. Even een stukje grootsheid in zich opnemen. Deze grootsheid schiet soms door tot waanzin. Las Vegas is de plaats waar grootsheid en waanzin tezamen komen. Welke idioot bedenkt zo'n stad, welke briljante marketeer weet mensen naar de midden van de hete woestijn te lokken? Megalomaan, maar zeer succesvol. The Strip sleept je door de hele wereld, gondels in The Venetian, piramide in Luxor, skyline van New York en de tempels van Bagan in Mandalay Bay zijn slechts enkele voorbeelden. Dan de shows op straat, vulkaanuitbarsting, gevecht tussen twee piratenschepen en een geweldige fonteinshow! Wie geboren wordt in Las Vegas is direct een soort disneyfiguur! Het leven is daar een façade van de wereld. Een Las Vegenaar zal denken dat alles mogelijk is om te maken en aan te passen!

Better - er zijn vele dingen beter geregeld in de VS dan bij ons. Openbare toiletten zijn overal, gratis en schoon (over het algemeen). Service is hier op een hoog niveau. Je voelt je bijna overal welkom en mensen zijn erg attent. Dat overdreven gedoe is eigenlijk heerlijk wanneer je een gast bent. Over vele dingen hoef je niet eens meer na te denken, want het wordt gevraagd. Drankjes worden bijgevuld, wake-up calls geregeld en de fooi staat vaak al op de bon. Dit laatste is wel een beetje cynisch bedoeld. Het blijft als Hollander lastig om dit niet te zien op de menukaart, net als de tax trouwens. Going Dutch is hier moeilijk!
Service wordt erg goed georganiseerd in de Nationale parken. Er zijn altijd Rangers in de buurt die je kunne helpen. Dit wijst overingens wel op verborgen werkeloosheid, ze waren in Nederland allang wegbezuinigd. Hierdoor zijn Amerikanen ook blij met hun baan. Wie deze namelijk niet heeft is aan zij lot overgelaten. Dit zijn de mensen die hier in San Fransisco in de portalen liggen te slapen!

Fatter - wat zie je hier ontzettend veel mensen met overgewicht!!! Ik lijkt hier wel slank. Ik schat zo'n 1 op de 3 heeft behoorlijk overgewicht. Het is dan ook moeilijk om ergens gezond te eten. Subway, Starbucks en MacDonalds hebben voornamelijk vette dingen, maar ook de 'gewone restaurants' hebben grote porties. Wellicht dat dit als gevolg is van alles Bigger en Better te willen hebben!

Ik hoop dat het met jullie allemaal goed gaat! Vrijdag ben ik weer even thuis!

Liefs Martijn

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Martijn

Hallo Allemaal, Op 19 juli staat het weer te gebeuren. Voor de derde keer ga ik als reisbegeleider voor Djoser naar het mysterieuze China. Deze keer ga ik met een groep die ik ook mee mag nemen naar Tibet! Yes! De afronding van school is bezig en ik kan me goed voorbereiden op deze mooie reis!

Actief sinds 05 Juni 2006
Verslag gelezen: 217
Totaal aantal bezoekers 70399

Voorgaande reizen:

13 September 2012 - 05 Oktober 2012

Vietnam geschiedenisles en andere zaken

19 Juli 2006 - 21 Augustus 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: