Razzia in Kunming - Reisverslag uit Kunming, China van Martijn Smit - WaarBenJij.nu Razzia in Kunming - Reisverslag uit Kunming, China van Martijn Smit - WaarBenJij.nu

Razzia in Kunming

Blijf op de hoogte en volg Martijn

19 Augustus 2012 | China, Kunming

Dag allemaal,

Bedankt weer voor de leuke reacties. Leuk om te lezen wat jullie aan het doen zijn. Ik hoop dat Vince weer wat beter is. Wel balen zo in de vakantie. Hij moet volgende week vast ook weer naar school of niet?
Ook hier is mijn laatste week begonnen en langzaam maar zeker kan ik gaan terug kijken. Echter dat is nog iets te vroeg. Er zijn nog een aantal dagen te gaan, waarin ik nog mooie dingen ga beleven.
Zo kan je iedere dag weer in bijzondere situaties komen. De afgelopen dagen hebben we een paar mooie markten bezocht. Altijd leuk om mensen te choqueren met koeiekoppen in een soeppan, open gesneden varkens, kippen die vers geslacht worden en andere leuke dingen. In de volgende plaats kunnen ze nog hond zien hangen. En dat is niet omdat het snoer te kort is.
Daarnet heb ik kwam ik ook in een vreemd tafereel terecht. In de straten rondom ons hotel zijn vele winkels. Deze winkels hebben concurrentie van de straat, want daar zitten allemaal mensen met nepmerken tassen, kleding, kettings, hotdogs (nee gewoon varkensvlees) en zelf hondjes worden verkocht. Ook deze laatste zijn niet voor consumptie. Nu liepen wij terug van de Chineze foodcourt terug naar het hotel toen plots iedereen zijn spullen begon in te pakken. Het leek een beetje op een actie zoals je die vaak ziet aan de Spaanse kusten wanneer de politie langs komt en alle illegale Afrikaanse verkopers hun waar inpakt en ervandoor gaat. Deze actie was nagenoeg hetzelfde. Nadat de mensen in het hotel waren ben ik teruggelopen om nog even te gaan internetten en dit verslag te schrijven. Aangekomen bij de onderste verdieping van een twee verdiepingen hoge kruising (waar de onderste dient als fiets en scooter kruising en een plaats waar veel verhandeld wordt) was het duidelijk dat er iets aan de hand was. Een drukte van belang en veel opgewonden mensen. Op de kruising hadden de fietsen en brommers plaats gemaakt voor pick-ups en politiebusjes. Want het was inderdaad zo dat de politie bezig was de illegale handel aan te pakken. De manier waarop was wel vrij heftig. Ongeveer honderd politie agenten omsingelden mensen met koopwaar, waarop zonder pardon de hele handel in een pick-up werd gegooid. Tassen, schoenen, volledige kledingrekken, kettings, armbanden en de hele hotdogstand werden ingeladen. Het meest schrijnende de beeld waren wel de hondjes die verkocht werden die in een mandje achter op de truck lagen, boven op kleding en andere materialen. Een keer hard optrekken en er lagen drie hondjes op het asfalt. Er werd veel geschreeuwd en ook werd er gefilmd. De politie moest rekening houden met mooie plaatjes voor op tv en in de krant. Uiteraard moest daar ook een plaatje bijkomen van een nieuwschierige westeling. Dus ook ik ben vereeuwigd in het rumoer van de politie actie.
Toen de meeste verkopers hun spullen kwijt waren kwam het toppunt van politievertoon. Het hele kordon (schrijf je dat zo?) aan politie agenten ging voor 10 minuten pontificaal op de kruising staan. In afwachting van het commando "we gaan!". Voor mij een mooie gelegenheid om een foto te maken. Voor de verkopers een moment om de politie nog eens te vertellen wat ze ervan vonden. De politie agenten reageerden door de klep van hun helm dicht te doen. Hierdoor konden de verwachte spuugspetters het gezicht niet raken. Gelukkig voor de agenten bleef dit uit en het commando "we gaan" werd gegeven. De volgende straat kon zich klaar maken voor een razzia.

Nu zit ik met de vraag wat ik hiervan vind. Tijdens dit vertoon van macht van de politie kwam ik aan de praat met een Zweed. Hij studeerde in Kunming voor een jaar en we kwamen al snel op een politiek praatje. Was dit een overbodig vertoon van machtsvertoon? Of was dit een goede actie om de illegale verkoop aan te pakken. Nu is dit laatste een beetje dubieus, aangezien je hier in China OVERAL gekopieerde dingen kunt kopen. En dat zijn niet alleen de Lorexen of Adidos, nee hele goede kopies van alles waar je in Europa behoorlijk voor betaald. Zou het dan de bescherming van de winkels zijn en daarmee een wat rijke tak in de maatschappij? Dit druist volledig in tegen het Communisme wat officieel nog steeds de politieke stroming is hier. Zie hier het probleem van China. Een land dat pretendeert Communistisch te zijn en voor iedereen te zorgen beschermd momenteel voornamelijk de middenklasse (en hoger). De Porsches, Lamborghini's en andere dure auto's zijn hier niet meer uit het straatbeeld in de stad weg te denken, terwijl op het platteland er nog met paard en wagen wordt gereisd. Een goede communist zou nu uit zijn vel springen en de rijkdom meer verdelen. Echter dit stadium is China al lang voorbij. En hier kom ik weer terug op mijn eerdere verhaal. Want het communisme is hier dood. Hier heerst guangzinisme. Je netwerk bepaal hoe je leven gaat lopen. Iemand met een goed netwerk zal het ver schoppen. Die krijgt de gelegenheid om een goede school te vinden, hier en daar een ambtenaar om te kopen om het ver te schoppen in het bedrijfsleven. Hij of zij zonder goede guangzi zal het niet redden. Deze zal op het land gaan werken voor 60 yuan (7,80) per week en op die manier zijn dagen slijten. Daarbij komt nog de problematiek van de eenkindpolitiek. Basis van de guangzi is namelijk je familie. Je pensioen wordt gegarandeerd door je kinderen en nu kunnen velen er maar 1 hebben. Dit ene kind moet zorgen voor twee ouders die steeds ouder worden. En als je dan trouwt moet je met z'n tweeen voor vier ouders zorgen.
...goed ik ga al weer te ver. China is veranderd. Je ziet zwervers op straat en wolkenkrabbers als paddestoelen uit de grond schieten. Er ontstaat hier een groot verschil tussen arm en rijk en dit gaat nog interessant worden. Misschien moet ik binnenkort maar weer deze kant op, om te kijken hoe het verder gaat.

Nu ben ik al weer heel wat veder met mijn verhaal en ik hoop dat er nog een knoop aan vast te knopen is. Als laatste wil ik nog even omschrijven hoe ik hier zit. Ik zit in een mega grote kelder waar om mij heen vele jongeren op de computer zitten. De meest interessante zit hier naast me, want ondanks dat porno hier verboden is, wordt er hier naast mij ongeneerd naar vrij expliciete porno gekeken. Het wordt tijd dat ik vertrek, want een happy ending hoef ik even niet mee te maken!

Ik hoop dat jullie allemaal genieten van het warme weer. Ik kijk erna uit om jullie volgende week weer te zien.

Heel veel liefs uit China!

Zajian
MArtijn

• 19 Augustus 2012 - 23:51

Zussie:

He broer! Leuk verhaal weer van die 'gekke' Chinezen! Wij zijn net terug van weekendje terschelling. Erg gezellig geweest! Jade alleen nu aan de beurt met waterpokken. Arme meid...zag dat je me een paar keer FaceTime gebeld had maar zat op mijn werk. En vandaag op het strand zonder bereik. Probeer het dinsdag nog eens, dan ben uk hele dag thuis! Kus van mij

• 20 Augustus 2012 - 12:45

Papa En Mama:

Lieve Martijn.
    Het is fantastisch om je verhalen te lezen.
    Ik denk ook dat over de politieke situatie moeilijk iets goeds te beoordelen is.
    De macht van het geld beheerst ook China net als in West Europa.
    Maar het is nog geen democratie.
    We zitten hier midden in een hittegolf maar we zijn er langzaam aan gewend.
    Zaterdag zijn we met Jaap en Femie naar de Lichtjesshow in Kalenberg geweest.
    Mooi versiert met lichtjes met als thema Wit.
    Prachtig verlichte tuinen en waxine lichtjes op de kant.
    We hebben heel gezellig bij Pieter op het terras gezeten tot 24.00 uur,met gezellige muziek erbij.
    Gisteren was het erg warm ca 35 graden.
    Ines is gezellig bij ons geweest en Edo met de kinderen,dus met zijn allen in het zwembad.
    Nu vandaag in de boekhouding met geregelde onderbreking door Vince en Jade.
    Jade en Vince zijn bij ons.
    Jade heeft nu de waterpokken en kan dus niet naar de kinderopvang.
    Hartelijke groeten van ons alemaal.
    Liefs Papa

• 20 Augustus 2012 - 12:45

Papa En Mama:

Lieve Martijn.
    Het is fantastisch om je verhalen te lezen.
    De macht van het geld beheerst ook China net als in West Europa.
    Maar het is nog geen democratie.
    We zitten hier midden in een hittegolf maar we zijn er langzaam aan gewend.
    Zaterdag zijn we met Jaap en Femie naar de Lichtjesshow in Kalenberg geweest.
    Mooi versiert met lichtjes met als thema Wit.
    Prachtig verlichte tuinen en waxine lichtjes op de kant.
    Gisteren was het erg warm ca 35 graden.
    Nu vandaag in de boekhouding met geregelde onderbreking door Vince en Jade.
    Jade en Vince zijn bij ons.
    Jade heeft nu de waterpokken en kan dus niet naar de kinderopvang.
    Hartelijke groeten van ons alemaal.
    Liefs Papa

• 20 Augustus 2012 - 14:40

Je Steeds Ongeduldiger Wordende Vriendinnetje:

Dag lieverd,
    Lijkt me fantastisch dat als je wat langer in zo'n land bent dat je de cultuur zo kan observeren. En je beschrijft het weer fantastisch! We hebben straks twee weken om bij te praten en foto's te kijken. Kijk er zo naar uit! Hopelijk kunnen we vandaag nog even bellen. Ik ben in ieder geval heel hard de dagen aan het aftellen. Dikke kus voor jou!

• 20 Augustus 2012 - 14:42

Je Kritische Vriendinnetje :-):

ps: er is geen knoop aan vast te knopen??? ;-) (of een touw...?)
    x