Barbaar bij de kapper - Reisverslag uit Peking, China van Martijn Smit - WaarBenJij.nu Barbaar bij de kapper - Reisverslag uit Peking, China van Martijn Smit - WaarBenJij.nu

Barbaar bij de kapper

Blijf op de hoogte en volg Martijn

04 Augustus 2012 | China, Peking

Dag allemaal,

Wederom om bedankt voor jullie reacties. En leuk om te lezen dat jullie de verhalen leuk vinden. Ook erg leuk pap dat je hetzelfde hebt gezien in Oldemarkt. Misschien ligt het wel dichterbij China dan we denken. Ik hoop dat jullie allemaal genieten van een lekkere zomer daar. Het goede weer komt geloof ik sporadisch door. Das beter dan niks toch.

Situatie met Rob is redelijk goed. Moet zeggen dat ik behoorlijk geschrokken ben. Binnenkort weet hij meer, maar gelukkig is hij weer thuis. Ik moet zeggen dat ik me soms inneens behoorlijk ver van Nederland weg voel wanneer dit soort dingen gebeuren. Vorig jaar was er al hetzelfde toen ik in Amerika was. Toen was het papa. Het lijkt momenteel allemaal goed af te lopen, dus kan ik me weer op het reizen concentreren.

Op dit moment ben ik terug in Beijing in afwachting van mijn volgende groep die morgen aan gaat komen. Dan ga ik het rondje nog een keer over doen. Wel fijn om nu iets meer ontspannen de reis te gaan begeleiden. In mijn vorige verhaal schreef ik al dat er zoveel verandert was, maar dat zal in drie weken toch niet zo hard gaan. Alhoewel ik in het huidige hotel al weer geconfronteerd wordt met een verbouwing. Op zich niet vreemd, maar wel dat dan innees de verschillende restaurants zijn gesloten. Wel is er nog een soort van nachtclub open, maar van de dames in korte rokjes krijg ik wat anders dan eetlust. ;-)

De vorige groep is staat op het punt om terug te vliegen en is tevreden. De reis is best goed geweest.

Vandaag heb ik een stuk uit een boek gelezen die probeert de verschillen tussen ons westerlingen en Chinezen te doorgronden. Hierin beginnen ze met de omschrijving dat China eigenlijk 4000 jaar geisoleerd is van de rest van de wereld. Of eigenlijk moeten we dit anders omschrijven, want de rest van de wereld intereseerde de Chinezen niet. Dat waren allemaal maar barbaren die achterliggen op de ontwikkeling in dit land. En hier heeft het boek natuurlijk ook gelijk in. Pas de laatste 2 eeuwen zijn we de Chinezen gaan inhalen. En eindelijk hadden we ze dan ingehaald in de jaren van het communisme. Mao zorgde ervoor dat China maar niet vooruit kwam. Toen hij in 1976 overleed en Deng Xiao Peng het overnam was het weer tijd voor een tussensprint. Het op dat moment nog onbekende ijkpunt waren natuurlijk de spelen van 2008. Nou dat hebben ze gehaald en de vooruitgang gaat door.
Hieronder zit natuurlijk ook een hele andere historie en nationalisme. De Chinezen vinden ons waarschijnlijk nog steeds barbaren!

Nu ging 1 van die barbaren vandaag naar de kapper. Altijd een geweldige beleving om te doen in het buitenland. Bij vele kappers in het Midden-Oosten krijg je vaak gelijk een epilatie van de haren op je wangen. Wat kan ik in China verwachten. Het eerste wat opvalt is dat het vrijwel allemaal mannen zijn die knippen. Dit in tegenstelling tot Nederland waar iedere knippende man vaak van de mannenliefde is. Zouden het kappers zijn zoals in Tibet, waar boven de roodverlichte kapperssalon een knippartij tot een happy end gemaakt kan worden? Nee, niet van dat alles. De jongens leken me allemaal hetero en lachten alleen lief naar me omdat ik er uit zie als een soort verwilderde panda. Een donsig bosje haar op mijn hoofd en een (voor Chineze mannen) jaloersmakende baard rondom mijn kin. Of, zouden ze lachen om geen gezichtsverlies te lijden. Dat is namelijk een normale reactie bij de Chinezen. Als iets tegenzit of moeilijk is dan wordt er gelachen in plaats van serieus of verdrietig gekeken.
Toen bleek dat ik met geen enkel Engels woord iets duidelijk kon maken ging ik maar zitten. Met mijn vingers maakte ik duidelijk hoeveel er af mocht. De kapper wees op de muur. Daar stonden 2x2 karakters met een prijs. De ene prijs 30 yuan en andere 50 yuan. In een fantasievolle bui zag ik in de prijzen 30 yuan voor een knipbeurt en 50 yuan voor een knipbeurt met extra service. Maar er werd niet extra gelonkt door de jongens en geen enkel gebaar wees op iets anders dan knippen en wellicht wassen, dus durfde ik 50 aan te wijzen. Voor 6,50 euro zou ik er weer smooth uitzien. De kapper begon mijn bosje touw te kammen. Nu zijn er twee dingen die een krullenbol liever niet heeft. Dat is kammen door droog haar en fohnen. Het liefst heb ik dat er van te voren even gewassen wordt en vervolgens de schaar in mijn natte haar gezet kan worden. Maar nee, er werd geknipt in mijn droge haar. Dat zal wel een beetje vreemd worden en snel wees ik op de waterspuit die er wel degelijk stond. Ah, de Chineze kapper begreep de hint. Vrolijk knipte hij er op los en vergat af en toe de plantenspuit. Hij pakte het aan als een beeldkunstenaar. Met een scherp oog hield hij hij het in de gaten en op een bepaald moment zag ik zijn inspiratie: een paasei! Zo was ik er uit gaan zien. Van boven liep het wat taps toe. Het is jammer dat ik geen camera bij me had, want de vrolijk pasen kaartjes waren een succes geweest. Aan de zijkanten was het nat en bovenop stonden de pieken van mijn resterende haar naar elkaar toe. Bang om gekortwiekt te worden. Uiteindelijk is er van boven ook genoeg afgegaan om alsnog een goed afgemeten geheel te hebben.
Toen kwam het fohn gedeelte. Ik dacht dat eerst nog dat is om de haren van mijn schouders weg te blazen, maar nee. Als een storm door een verlaten woud (al aangepakt door illigale houtkap) blies de wind om mijn oren. Ik wilde bijna de laatste haren op mijn hoofd nog vast houden, maar het was niet nodig. Als een bruidje was mijn haar gedaan. Het zag er mooi uit?!
De knipsessie was klaar en eigenlijk is het resultaat niet zo gek. Wat wel gek was is dat mijn haar pas hierna gewassen werd. Grondig werd er door het weinige haar gegaan.
Eenmaal terug in de stoel werd ik nogmaals gefohnt. Nou ik zie ik er mooier uit als Ines voor een avondje stappen, want de accenten werden gelegd door een duur potje styling gel.

Eenmaal weer terug op straat had ik het idee dat ik werd nagekeken. Herkende ze de hand van de meester of zat mijn haar een beetje vreemd. Of misschien was het wel omdat ik de enige barbaar op straat was. Een barbaar met een andere geschiedenis en die zelf met zijn kapsel nu al weer achter liep op de chineze mode.

Kortom ik ga nog veel leuke dingen beleven de komende tijd. Ik hoop dat jullie dit verhaaltje over de kapper kunnen waarderen. Wil je het resultaat zien? Over drie weken ben ik weer thuis of anders kunnen we altijd FaceTimen of what's appen.

Morgen ga ik de volgende groep barbaren ophalen en meenemen door dit altijd grappige land.

Tot snel allemaal!

Liefs
Martijn

  • 05 Augustus 2012 - 00:43

    Inés:

    Hahahahahaaa!!! Ik wil een foto van mijn tot fluffie gefohnde paasei! Hopelijk kunnen we morgen even ft bellen. Fantastisch geschreven lieverd. Dikke kus

  • 05 Augustus 2012 - 12:34

    Wendy:

    Dag Martijn,
    Erg leuk om je verhalen te lezen, je belevenissen en stukjes historie.
    Ik ben erg benieuwd naar je coupe ;-)
    Veel succes en plezier met het begeleiden van de volgende club barbaren.
    Groetjes Wendy

  • 05 Augustus 2012 - 14:27

    Tinekeholtrop:


    Hallo martijn Wat een prachtig verhaal van de kapper

    Wat mooi dat we je zo kunnen volgen .hoorde het van je moeder.

    Met Meine gaat het wel achter uit herkend ons niet praat ook niet meer jammer dat je leven zo veranderd

    Mark en karlien zijn geweest verder is alles oke


    lieve gr tineke en meine


    Nog veel reisplezier en ga je nu zeker volgen


  • 06 Augustus 2012 - 13:02

    Jørgen:

    He Martijn,

    Gezellig hoor, die reisverslagen van je. Drie weken nog voordat je weer wat bekenden onder ogen komt... dan is de schade aan je haar vast wel hersteld.
    Ik ga deze week nog maar even naar mijn vertrouwde kapper, mijn fietsreisje duurt immers maar 9 dagen :-)
    Nog veel plezier daar in het rijk van het midden!
    Jørgen

  • 07 Augustus 2012 - 17:19

    Hennelien:

    Hey Smitie!

    Wat een leuke verhalen, ik had heel wat lezen in te halen! Net terug uit The Lake District & Ilse of Wight en we hebben geloof het of niet beter weer gehad als hier in Nederland. Ik ben gewoon bruin ;-) De buren geloofde er niks van. Weer in Ned is dus prut, hopelijk daar beter. Natuurlijk stinkend jaloers op de ervaringen die je op doet. Beleef, Ervaar, Geniet en vergeet het ROC niet ;-)

    Liefs,
    Hen

  • 09 Augustus 2012 - 17:43

    Papa En Mama:

    hoi lieverd,
    Je gaat je 4e week alweer in wat gaat het snel,we hopen dat je nog steeds geniet en leuke ervaringen opdoet..Hier is alles goed ,Marcel en Annelies zijn weer terug uit Italie en Vince heeft nu de rode hond,hij heeft het best heftig.We gaan met Jaap en Femie een week fietsen in Arcen, het is alleen de week wanneer jij weer thuis komt,maar dan komen we zaterdag de 1e september wel bij jou of jullie bij ons!!
    Het weer is hier redelijk en het weekend zal het weer beter worden.Afgelopen zaterdag is bij het woodstockfestival door noodweer de tent de lucht in gegaan en er waren 13 gewonden,maar gelukkig niet ernstig,het gebeurde om 21.00 uur en gelukkig niet om 11.00 uur dat was een geluk....
    Lieve Martijn we hopen snel nog wat van je te kunnen lezen,heel veel liefs uit Oldemarkt en een dikke kus van onsxxx




Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Martijn

Hallo Allemaal, Op 19 juli staat het weer te gebeuren. Voor de derde keer ga ik als reisbegeleider voor Djoser naar het mysterieuze China. Deze keer ga ik met een groep die ik ook mee mag nemen naar Tibet! Yes! De afronding van school is bezig en ik kan me goed voorbereiden op deze mooie reis!

Actief sinds 05 Juni 2006
Verslag gelezen: 466
Totaal aantal bezoekers 70242

Voorgaande reizen:

13 September 2012 - 05 Oktober 2012

Vietnam geschiedenisles en andere zaken

19 Juli 2006 - 21 Augustus 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: