Werken in Sri Lanka - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Martijn Smit - WaarBenJij.nu Werken in Sri Lanka - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Martijn Smit - WaarBenJij.nu

Werken in Sri Lanka

Door: Martijn

Blijf op de hoogte en volg Martijn

03 Januari 2007 | Sri Lanka, Colombo

Dag allemaal,

Na mijn avonturen in China en Tibet is het tijd om mijn eigen weblog ook eens te gebruiken voor mijn andere reizen. Dus hierbij een verslag van de afgelopen dagen in Sri Lanka.

Met een, voor mijn doen, grote groep van 24 personen zijn we vertrokken voor een heerlijke rondreis. De voortekenen waren niet zo goed. In de Nederlandse kranten wordt Sri Lanka omschreven als een onveilige bestemming. Er was afgelopen zomer toch nog een bom af gegaan. Helaas is vandaag Sri Lanka weer negatief in het nieuws gekomen door een aanval van de regeringstroepen op de Tamil tijgers (er vielen 10 doden te betreuren)...echter dit is ver van ons vandaan! Dit land heeft namelijk alles om ons te vermaken. Een fantastische natuur, met ongeveer 100 kleuren groen op het platteland en in de jungle, beesten waar een Afrikaans land zich niet voor hoeft te schamen. Het geen hieraan toegevoegd wordt zijn de geweldige culturele overblijfselen en een heerlijk, vriendelijk en hartelijk volk! Zelden heb ik me in een land zo welkom gevoeld. Met uitzondering van de strandjutters (verkopers op het strand) zijn mensen gastvrij en oprecht geintresseerd in jou.

Twee jaar geleden is dit land getroffen door Tsunami, waarbij ruim 60.000 mensen zijn gestorven. Van deze ramp is nog veel te zien, maar de achtergebleven bevolking heeft zich herpakt en slechts ruines herinneren aan die afschuwelijke ochtend van de 2e kerstdag. De verhalen worden verteld met een luchtigheid waar wij ons soms voor schamen. Gelukkig heeft de hele wereld geholpen en zijn hele nieuwe dorpen gebouwd. Er zijn inmiddels meer boten dan vissers.

De groep waarmee ik reis is enigszins verwend en niet de leukste die ik tot nog toe gehad heb. Een aantal mensen die te graag over zichzelf praten en te veel in cliches blijven hangen. Ik vind het meer een Holland International groep (niet dat dat een verkeerde reisorganisatie is). Ik bevind me nu in een 4 sterrenhotel, waar de hele groep ervoor gekozen heeft om all inclusive te nemen. Dit betekent dat alles inbegrepen is voor 21 euro p.p. per nacht. Nu is het vandaag Poya...een feestdag waar geen vlees of alcohol genuttigd mag worden. Hiermee werden we vanochtend geconfronteerd...ik heb de hele dag lopen onderhandelen over de mogelijkheden...vandaag all inclusive cancellen, alcohol wel op de kamer, toch maar niet cancellen, alcohol aan de bar, niet bij het eten, dan weer wel...ik ben het wel een beetje beu, maar ja...ik ben wel reisbegeleider...ha ha...ja mensen ik moet ook werken!

Het is alweer een heel verhaal geworden en ik heb nog weinig geschreven over de mooie kanten van Sri Lanka. De olifanten bijvoorbeeld...wat een fantastische beesten. De olifanten die werken voor de mensen, zonder boos te worden...of moet ik vertellen over een srilankaan die naar je luistert en al luisterend zijn hoofd ligt schudt...niet om nee te zeggen, maar gewoon...of moet ik schrijven over het boeddhisme, die dit land zo toegankelijk maakt...nee ik vind dat iedereen naar Sri Lanka moet komen. Het is voor ieder goed om te doen. Het heeft heeeeerlijke stranden voor de zonneaanbidders, het heeft cultuur die ver terug gaat in de tijd, het heeft voor vogelliefhebbers bijna alles, ook antropologen, natuurliefhebbers, rustzoekers en zelfs avontuurlijk ingestelde mensen worden met open armen ontvangen. De mensen hier verdienen meer toerisme en daarmee een stukje industrie!

Sri Lanka is helemaal top (ook met zo n groep...ha ha...)

Misschien later meer en wellicht ook fotos

Liefs
Martijn

  • 03 Januari 2007 - 16:56

    Ina:

    Hey Martijn!

    Ik ben wel jaloers hoor op al die reizen die je maakt. Ik wist niet eens dat je weer op reis was. Maar ik kan er nu geloof ik wel van uit gaan dat je elke schoolvakantie je koffers pakt. Wel indrukwekkend zeg als ik dat zo hoor. Wat zo'n natuurramp allemaal aangericht heeft en dat je daar nog steeds de gevolgen van aantreft. En tegelijkertijd de mensen die klagen over hun luxe all- inclusive...Verschil zal er altijd blijven he. Nou veel plezier nog Martijn en ik zie je volgende week! Dan hoor ik graag meer van je verhalen. X, Ina

  • 03 Januari 2007 - 17:37

    Paps&mams:

    klinkt weer leuk martijn geniet ervan want het schiet alweer op liefs je pas en mamsx x

  • 04 Januari 2007 - 21:58

    Annelies:

    He broer! Weer goed naar je zin begrijp ik. Heb gisteren nog een erg indrukwekkende film gezien over de Tsunami. Wilde het opnemen maarre...wij niet snappen hoe de videorecorder werkt;>) Bij ons alles goed! Je herkend me waarschijnlijk niet weer. Behoorlijk buikie inmiddels. Hij/zij doet het goed. Zondag weer lekker thuis! We spreken elkaar snel en een hele dikke kus van mij!

  • 07 Januari 2007 - 20:56

    Evelien:

    heej Martijn, heb zelf best wel andere ervaringen met Sri Lanka, ben er de zomer na de tsunami geweest en toen waren de mensen niet zo erg aardig...wel begrijpelijk als er bijna geen toeristen zijn, dan ga je die die er wel zijn natuurlijk extra afzetten. lag denk ik ook aan de organisatie, FOX Reizen, wat een *&^&$&^@#&*organisatie zeg...pfff.... ga ik nooit meer mee! ik hoop dat je het naar je zin hebt, vond zelf anuradhnapura erg mooi, ga je daar nog heen? groetjes, evelien (je oud collega van tio)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Martijn

Hallo Allemaal, Op 19 juli staat het weer te gebeuren. Voor de derde keer ga ik als reisbegeleider voor Djoser naar het mysterieuze China. Deze keer ga ik met een groep die ik ook mee mag nemen naar Tibet! Yes! De afronding van school is bezig en ik kan me goed voorbereiden op deze mooie reis!

Actief sinds 05 Juni 2006
Verslag gelezen: 225
Totaal aantal bezoekers 70245

Voorgaande reizen:

13 September 2012 - 05 Oktober 2012

Vietnam geschiedenisles en andere zaken

19 Juli 2006 - 21 Augustus 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: