Macau vs. Hong Kong - Reisverslag uit Macau, Macau van Martijn Smit - WaarBenJij.nu Macau vs. Hong Kong - Reisverslag uit Macau, Macau van Martijn Smit - WaarBenJij.nu

Macau vs. Hong Kong

Door: Martijn

Blijf op de hoogte en volg Martijn

19 Augustus 2006 | Macau, Macau

Dag allemaal,

De laatste dagen van mijn trip en wellicht ook het laatste stukje tekst wat ik over deze reis ga schrijven. Hopelijk hebben jullie het leuk gevonden om mijn beslommeringen in het verre oosten te volgen! Voor dat je het weet sta ik weer voor jullie neus, want maandag vlieg ik al weer terug!

Voordat ik mijn verhaal over Macau zal vertellen wil ik jullie mijn huidige situatie even laten voorstellen.
Ik zit momenteel in een internetcafe op de eerste verdieping van zo'n hoog gebouw die je je bij HongKong zou voorstellen. Ik kom net van mijn hotelkamer, wat eruit ziet als een hok voor oost-Europese hoeren. Een tweepersoonsbed past net in de kamer, dan kan ik nog naast het bed lopen en heb ik een kleine kast. Aan mijn voeteneind staat een tv. Ik heb gelukkig een eigen, kleine badkamer. Ze hebben een poging gedaan een bad er in te zetten, maar dit is een zitbad geworden. Mijn warm water dien ik 20 minuten van te voren aan te zetten en dan heb ik 7 minuten warm water. In die tijd kan ik net mijn haren en lichaam wassen en mezelf scheren (wat ik altijd onder de douche doe). Tegen de tijd dat het water koud is kan ik er net op tijd onderuit springen. Dan ben ik direct weer nat van het zweet, want het is hier momenteel 35 graden en heeeel vochtig! Jullie begrijpen dat ik niet te lang op mijn kamer wil rondhangen. Ook zeker niet omdat de muren met een heel druk patroon op me af komen. De muren zijn wit met groen, roze, gele en blauwe streken en het bed is in dezelfde stijl.
Nu in het internet cafe lijk ik terecht te zijn gekomen in wereld oorlog III. Overal staan grote boxen boven de computer waar het geluid van schietende en stervende mensen (of buitenaardse wezens) uit komt. Dit zou een goede manier van geboortebeperking zijn...
Als ik rondom mij heen kijk zie ik verschillende jongens slapend op hun toetsen bord. Of ze zijn neer geschoten of ze hebben echt de hele nacht door gespeeld. Dit internetcafe is namelijk 24 uur per dag open. De meeste jongens die nog aan het spelen zijn hebben grote kringen rondom hun ogen en zien wat bleekjes. Het is daarnaast ook nog een deprimerend donker hol zonder ramen. Alleen de rook mist nog anders was ik ook terecht gekomen in een computerspel en zou ik moeten wegduiken voor rondvliegende kogels!

Genoeg daarover!

Gister ben ik naar Macau geweest. Net als Hong Kong een voormalige Europese kolonie. Tot 1 juli 1999 waren deze eilandjes Portugees grondgebied. In verschillende artikelen had ik gelezen over het moderne Macau. Een stad die probeert Hong Kong bij te houden. Echter dit is volledig mislukt of de vergelijking is misplaatst. Macau is een soort mediteraine stad aan de Pacific. Nee, daarmee omschrijf ik het niet goed. Macau is een oosterse stad met een vleugje Lissabon, Rome en andere steden nabij de Middellandse zee. Het centrum van de stad doet Portugees aan. Veel barokbouw en mooi geplaveide wegen. Het belangrijkste vervoermiddel lijkt de brommer te zijn. In het centrum waan je je in Europa, maar dan het heel veel Chinezen.
Macau is lang niet zo modern als Hong Kong, ook een stuk viezer. Daarin lijkt het nog meer op een Chinese stad! De flatbouw is een beetje triest en de spiegelende ramen, zoals in HK, ontbreken. De bevolking lijkt ook iets armer. Niet de modernste snufjes, maar op hetzelfde niveau als China.
Al lopend door de stad bedacht ik mij dat Macau symbool staat voor het huidige Europa. Een streek dat zich constant beroept op het roemruchte verleden. De macht die Europa heeft is gebaseerd op historie. Inmiddels voorbij gestreefd door Amerika en Azie. Europa is het geweten van de wereld, maar heeft zelf ook geen zuiver geweten. Macau kijkt ook graag terug. Het koestert de Portugeze overblijfselen en in de musea is daar veel van terug te vinden.
Hong Kong daarin tegen staat symbool voor Azie. De streek die bijna moeiteloos in staat is het verleden te vergeten. Oude vetes bij te leggen in binnen een aantal jaren iets nieuws en sterks op te bouwen. De stad Hong Kong is moderner, sneller en een stuk verder als Macau. Deze afstand is niet in te halen.
Waar Macau zich nog wel op mag roemen zijn de vele casino's. Deze worden veelvuldig door Chinezen en HongKong Chinezen bezocht. In het weekend zitten de boten naar Macau (1 uur varen) bomvol!
En het laaste waar Macau nog beroemd om is is de GrandPrix formule 1. Ik heb het museum bezocht en de auto van o.a. Senna gezien (ik kwam eigenlijk voor het daarnaast gelegeven wijnmuseum...alwaar ik eindelijk weer eens een heerlijk glaasje port tawny heb gedronken). Ik heb nog meegereden in een wedstrijd, maar die auto's rijden best hard...ik kon zelfs de laatste niet bijhouden...

Dan maar weer in mijn mini...als die klaar is!

Groetjes allemaal weer en tot snel!!!

P.S.
Ik ga nu met Esther en Eelco de stad verkennen en met hen vlieg ik ook terug!

• 22 Augustus 2006 - 18:47

Annelies: