Onrust tijdens perfecte reis - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Martijn Smit - WaarBenJij.nu Onrust tijdens perfecte reis - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Martijn Smit - WaarBenJij.nu

Onrust tijdens perfecte reis

Door: Martijn

Blijf op de hoogte en volg Martijn

04 Januari 2008 | Kenia, Mombassa

Dag allemaal,

Nog een paar dagen en dan ben ik weer in in Nederland en dan zie ik jullie en mijn liefje weer...phoe...het is wel een reis geweest zeg.

Op 24 december ben ik vertrokken met een groep van 20 personen die van plan waren er een onvergetelijke reis van te maken door Kenia. Een redelijk rustige groep (de eerste avond aan het kampvuur was er maar 1 die spontaan begon te zingen...hi hi), maar wel gezellig. 's-avonds vroeg naar bed en de gehele dag volle bak genieten. Dat het een relaxte groep was bleek wel uit het vervolg van het verhaal!

De eerste dagen van onze reis verlopen prima. De sfeer is goed en iedere avond hebben we een diner aan het kampvuur. We zien de 'Big Five'. De meest spectaculaire ontmoetingen zijn met twee leeuwen en het zien van een luipaard. De laatste had een prooi (een wrattenzwijn, je weet wel Pumba uit de Lion King) in een boom hangen. Deze zagen we pas nadat we er 2 keer langs waren gereden. Na een half uur wachten zonder succes stonden we op het punt om met onze truck weg te rijden. Na nog even een kleine controle aan de andere kant van de struiken was het genoeg geweest. 'Op naar de leeuwen' was ons motto. Dit zou een andere wending nemen. De leeuwen zouden we wel zien, maar eerst was het verhaal rondom het luipaard nog niet afgelopen. Onze chauffeur zag namelijk een aantal busjes gehaast weer terugrijden naar de plaats waar de prooi van het luipaard hing. Terwijl wij ook in alle ijl terugreden, zagen wij ook een grote kat door de bosjes schieten. Jawel, we zouden het luipaard te zien krijgen. Binnen een minuut schoot de, naar mijn mening, mooiste katachtige van de prairie uit de struiken om weg te vluchten voor de inmiddels 10 busjes die hem/haar omcirkelden. Iedereen gewapend met een fotocamera of film. Succes heeft het slechts voor een enkeling opgeleverd, aangezien het beest razendsnel weg schoot.

Na al dit moois zou je denken dat de vakantie vlekkeloos zou verlopen voor de gasten. Helaas heeft het einde van de reis toch een iets andere wending genomen. De verkiezingen en de gevolgen daarvan gooiden roet in ons eten.

De situatie:
27 december zijn er verkiezingen geweest in het hele land. Allen Kenianen mochten een eigen mp (parlementslid) kiezen en daarnaast werd de president ook gekozen. Aan het einde van deze dag bleek dat het allemaal redelijk rustig was verlopen en de eerste resultaten zouden de volgende dag al binnenkomen. Bij navraag bij onze chauffeur zou de uiteindelijke uitslag misschien 2 dagen duren. Begrijpelijk in een land waar bepaalde delen van het land geen stroom hebben en de wegen slecht begaanbaar. Aan het einde van de 28e kwamen de eerste resultaten binnen. De regerend president Mkwai Kibaki stond op een behoorlijke achterstand op Odinga Raila. De laatsgenoemde had op dat moment bijna 2 miljoen stemmen meer als zijn tegenstander. In het land was het nog redelijk rustig. In het westen waar de Luo-stam leeft werd feest gevierd, want Raila stond voor en is van dezelfde stam.
In de loop van de 29e december kwamen steeds meer cijfers binnen. Kibaki liep in, maar had nog een behoorlijke achterstand. Aan het einde van de dag was het verschil 800.000 in het voordeel van Raila. De uitslag liet lang op zich wachten en de eerste onlusten breken uit. Wederom in het westen, waar de bevolking erg ongeduldig is. Ze kunnen niet wachten tot Kibaki verslagen wordt. De zittend president is een Kikuyu en dus van de grootste stam van het land (dat in het totaal 42 stammen kent). Deze 'bovenlaag' van Kikuyus hebben altijd geregeerd en het wordt tijd dat er een ander opstaat, aldus een aantal andere stammen, met de Luo voorop!
De Kikuyu zijn er nog gerust op dat het goed gaat komen en Kibaki zal vast herkozen worden, ondanks de enorme achterstand. Ook mijn chauffeurs en koks zijn er gerust op!

Op de avond van de 28e gebeurt er iets vreemds. Een officiële verklaring schort alle tussenstanden op voor onbepaalde tijd. De 29e, overdag, wordt er dus niets bekend gemaakt. De tussenstand is dus nog steeds, Raila 800.000 stemmen meer dan Kibaki. Gedurende deze dag wordt het overal in het land onrustig. In Nairobi en uiteraard het westen zijn rellen. Deze worden heel hevig wanneer aan het eind van de dag plompverloren de uitslag bekend wordt gemaakt. Kibaki is de nieuwe president met een verschil van 200.000 stemmen in zijn voordeel. De vreemde situatie doet zich voor dat in het parlement van ...later meer...

Mijn chauffeur heeft zijn vrouw (ook Kikuyu) heel vroeg op de bus gezet terug naar huis, want de vlam kon wel eens in de pan slaan